Thursday, April 14, 2011

Helah Pengemis...

gambar hiasan.

KUALA LUMPUR: Rindukan Myanmar, tetapi tiada wang untuk kembali ke negara asal. Itu antara alasan seorang warga asing di ibu kota yang mengemis di jejantas stesen monorel sebagai cara untuk memperoleh wang bagi meneruskan kehidupan di sini selepas hasratnya kembali ke negara asalnya tidak kesampaian.

Wartawan Metroplus yang menemubual lelaki Myanmar terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Ali, 50-an berkata, dia sangat rindukan kampung halaman dan saudara-mara di negaranya, namun tidak berkemampuan pulang kerana tiada wang menyebabkannya terpaksa mengemis di sini.

Ali ketika ditemui di Stesen Monorel Titiwangsa mendakwa, setiap hari dia menjadikan stesen berkenaan dan deretan bangunan sebagai ‘lubuk’ memperoleh wang dan wang itu akan digunakannya bagi membeli makanan serta sebagai perbelanjaannya.

“Setiap hari saya akan mendapat RM20 hingga RM40 bergantung kepada rezeki. Saya tidak mampu bekerja kerana sudah tua, dengan hanya meminta sedekah memudahkan saya memperoleh wang.

“Saya juga tidak memiliki rumah menyebabkan saya berteduh di masjid sekitar ibu kota,” katanya.

Menurut Ali, sehingga kini lebih lima tahun dia datang ke negara ini dengan menggunakan pas lawatan sosial dan terbabit kegiatan mengemis itu sejak dua tahun lalu.

“Saya rindukan Myanmar dan berharap suatu hari nanti dapat pulang bertemu sanak saudara di sana,” katanya.

Sementara itu, tinjauan Metroplus di Jalan Chow Kit dan Lorong Haji Taib mendapati kebanyakan pengemis menunggu di tangga stesen monorel dan deretan bangunan bagi meraih simpati orang ramai.

Bagi peminta sedekah yang hanya dikenali sebagai ‘Pak Long’ yang berasal dari Johor, berkata dia tiada pilihan melainkan meminta sedekah demi mendapatkan sesuap nasi.

“Saya tidak memiliki keluarga dan rakan, apa yang boleh dilakukan melainkan meminta sedekah,” katanya.

Jurucakap Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), ketika dihubungi berkata, masalah berkaitan pengemis di ibu kota sukar dibendung kerana orang ramai masih memberi derma kepada pengemis terbabit.

Katanya, pihak JKM sentiasa melakukan operasi bersepadu berkala bersama pihak berkuasa tempatan (PBT), polis dan Jabatan Imigresen setiap bulan bagi mengurangkan kadar permasalahan itu.

“Selagi ada orang yang memberi derma selagi itu masalah ini tidak dapat diselesaikan,” katanya.

No comments: